Auto bez řidiče
BMW již v roce 2014 na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas představilo technologii pro automatické ovládání automobilu v těsných prostorách. V lednu na výstavě CES představí automobil, který je připraven eliminovat rizika vzniku nehod. Specialisté BMW tím chtějí ukázat, že budoucnost individuální dopravy spočívá v automatickém řízení bez řidiče a také bez nehod.
Základem pro systém 360stupňové ochrany před nehodami spočívá v jednoznačném určení polohy a rozpoznávání okolí vozu. Výzkumným a vývojovým vozem je BMW i3 doplněné čtveřicí laserových skenerů, které jsou schopné rozpoznávat například i sloupy v parkovacích domech. Jakmile se automobil příliš rychle přibližuje ke stěně nebo sloupu, automaticky zastaví, a to doslova na centimetry přesně. Jakmile se řidič pomocí volantu překážce vyhne, systém přestane brzdit. Stejně jako je tomu u všech asistenčních systémů BMW, i tento může být kdykoliv nahrazen řidičem.
Dalším krokem je plně automatický dálkový parkovací asistent ve vývojovém prototypu BMW i3, který kombinuje informace z laserových skenerů s digitálními mapami budov, například parkovacích domů. Řidič může pomocí chytrých hodinek aktivovat plně automatické dálkové parkování, vystoupit z vozu a jít na schůzku, automobil převezme řízení, nezávisle projede podlažími parkovacího domu a na volném místě zaparkuje. Systém je schopen rozpoznat pevné překážky parkovacího domu a současně reagovat řízením na nenadále vzniklá omezení a rizika, jako třeba na špatně zaparkované automobily. Jakmile vývojové BMW i3 zajede do parkovacího místa, uzamkne se a čeká na další povel chytrých hodinek a hlasový pokyn. Plně automatický dálkově ovládaný parkovací asistent poté spočítá čas, který potřebuje k projetí parkovacího domu, a k výjezdu přijede automaticky ve správnou dobu.
BMW úspěšně vyvinulo plně automatické ovládání automobilu propojením jeho senzorů a digitálních mapových podkladů. To však vyžadovalo příjem GPS signálu, který není v parkovacích domech k dispozici. Na základě informací z laserových čidel automobil podle daných algoritmů vypočítá přesnou polohu v parkovacím domě, současně čidla monitorují okolí vozu a zajistí plně automatické navádění vozu. Proto k plné funkčnosti nejsou k automatickému pohybu automobilů potřeba žádné speciální doplňkové systémy infrastruktury ve vnitřních prostorách.
BMW se svými asistenčními systémy patří v oblasti automatizovaných jízdních systémů mezi absolutní špičku. Již v říjnu 2009 vůz BMW v rámci vývojového programu BMW Track Trainer projel Nordschleife okruhu Nürburgring. Později BMW Track Trainer, vyvinutý specialisty BMW, projel okruhy Laguna Seca, Zandvoort a Valencia a následně také Hockenheim a Lausitzring. V těchto extrémních podmínkách vývojáři sbírali cenné informace o ovládání vozu a jeho pozici.
V polovině roku 2011 dojel testovací vůz BMW Group z Mnichova do Norimberku po dálnici A6 bez zásahu řidiče. V současné době probíhá další vývoj tohoto prototypu, který brzdí, zrychluje a předjíždí zcela autonomně. Automobil jezdí v rychlostech od 0 do 130 km/h, reaguje na aktuální provoz a dodržuje zvyklosti chování na dálnicích. Náš specialista již odjel v tomto voze přibližně 20 000 kilometrů. Automobil je vybaven senzory v podobě lidaru, radaru, ultrazvukových čidel a kamery, které hlídají prostor v okolí vozu.