-
Jedna z vůbec nejstarších „devětsetjedenáctek“ s výrobním číslem 57 dostala v muzeu čestné místo
-
Návratu do původního stavu předcházely tři roky restaurování
-
Podhled na nalezenou 911 byl hrozivý
-
Interiér byl obdobně strašný, jako zkorodovaná karoserie
-
Po renovaci je interiér v naprosto původním stavu, jako když vůz sjel v roce 1964 z výrobní linky
-
Renovovaný veterán je plně provozuschopný
-
Jeho tvary přilákají řadu pohledů i na dnešních silnicích
-
911 je fotogenická ze všech úhlů
-
Modelu 911 je již 57 let
Nejstarší Porsche 911 z roku 1964
Muzeum Porsche ve Stuttgartu, sídelním městě této ikonické automobilky, 14. prosince oficiálně představilo jeden z prvních sériových sportovních vozů, kompletně renovovaný model 901 z roku 1964, který doposud ve sbírce chyběl.
Představené červené kupé bylo vyrobeno v říjnu 1964 jako jeden z prvních sériových sportovních vozů pod typovým označením 901. Toto označení však nástupce modelu 356 nesl kvůli problémům s ochrannou známkou jenom pár týdnů, než byl přejmenován na dobře známý typ 911. Přes padesát let však tento průkopník sportovních automobilů ve firemní sbírce chyběl. Jeho návratu pomohla až náhoda.
Chybějící model Porsche 901 byl objeven v zapomenuté německé stodole při natáčení pořadu „Parta vetešníků – Peníze leží ve sklepě“. Jak to v těchto pořadech bývá, tým překupníků se po nálezu za přítomnosti kamer odebral za odborníky do Muzea Porsche, aby dva nalezené vozy z této zapomenuté sbírky pomohli ocenit. Jaké však bylo překvapení, když experti odkryli VIN 300.057, značící, že se jedná o 57. vyrobený vůz modelu 911, tehdy ještě pod typovým označením 901.
Automobilka Porsche po zjištění nálezu takovéto rarity, ani chvilku neváhala a oba vozy od nálezců odkoupila. K tomuto rozhodnutí přispěl také naprosto původní stav jednoho z prvních vozů tohoto legendárního typu. Následné navrácení značně zkorodovaného sportovního vozu do původního stavu si vyžádalo tři roky. Technici přitom použili tehdejší originální plechy z karoserie jiného vozu. Podle stejného principu probíhaly také opravy motoru, převodovky, elektrické soustavy a vnitřní výbavy. Zachování dílů a fragmentů mělo přitom vždy přednost před jejich výměnou. Tato náročná metoda restaurování, používaná Muzeem Porsche, je důvodem, proč znovuoživení tohoto historicky významného klasického sportovního vozu trvalo tak dlouhou dobu.