MINI: malé a přesto velmi bezpečné
Auta britské značky MINI jsou svým výrazným designem natolik specifická, že téměř každý motorista hned ví, o čem je řeč. Jsou to prostě ta malá, zábavná auta, která přinášejí potěšení z jízdy. A navíc jsou opravdu bezpečná.
Dvanáct automobilů z kategorie malých a kompaktních vozů vyrobených v letošním roce bylo podrobeno nárazovým zkouškám, crash testům. MINI Countryman byl jediný, který získal nejvyšší hodnocení „good“, obdržel významné ocenění „Top Safety Pick“ a zařadil se do kategorie nejbezpečnějších vozů.
MINI Countryman o sobě dal vědět v oblasti bezpečnosti již v roce 2010, kdy vstoupil na trh. V crash testu Euro NCAP dosáhl nejvyššího skóre pěti hvězdiček. Konstrukce karoserie vozu je optimalizována z hlediska bezpečnosti a je vybavena rozsáhlými bezpečnostními prvky, které zaručují účinnou ochranu cestujících při různých druzích kolizí. Vysoce pružná konzolová konstrukce a přesně definované deformační zóny zajistí, že síly působící v případě nárazu jsou selektivně absorbovány a drženy v dostatečné vzdálenosti od prostoru pro cestující. MINI je malé, ale bát se v něm opravdu nemusíte.
O crash testech
V roce 2012 představil americký Pojišťovací ústav pro bezpečnost silničního provozu (IIHS) na základě dlouhodobé studie nárazů v reálném provozu nový typ testu simulujícího čelní náraz. Automobil v rychlosti 64 km/h narazí jen čtvrtinou své přídě do pevné překážky. Zkouška má simulovat srážku předního rohu auta s jiným vozidlem, nebo náraz do stromu či jiného objektu. Prezident IIHS Adrian Lund vysvětlil potřebu tohoto nového testu faktem, že si skoro každý nový automobil v testech provedených institutem a federální vládou vedl dobře, a přesto jen v USA každý rok během čelní srážky zemřelo více než 10.000 lidí. Jako hlavní problém uvedl, že během nárazů s malým překrytím jsou zasaženy vnější hrany automobilů, které nejsou příliš dobře chráněné.
Během prvních zkoušek v roce 2012 dle nových pravidel byly hodnoceny pouze ty luxusnější automobily. Vítězem testu se stalo Volvo S60. Jeho kabina byla poškozena skoro stejně jako při nárazu s větším překrytím. Švédská automobilka mimochodem provádí podobné testy v rámci vývoje svých aut už od konce osmdesátých let. Takový Lexus IS měl ve srovnání s Volvem 10krát narušenější interiér. Pravá noha testovací figuríny byla zaklíněna pod brzdovým pedálem, což byl problém také Mercedesu třídy C. Volkswagen CC byl zase prvním vozem v testu, kterému upadly dveře, u Audi A4 se dveře otevřely.