Nejhodnotnější luxusní značkou na světě je Porsche
Dne 29. září vstoupila automobilka, jejíž základy položil v roce 1931 rodák z Vratislavic Ferdinand Porsche, na frankfurtskou burzu cenných papírů. Její Initial Public Offering (IPO), neboli první veřejná nabídka akcií ukázala, že se jednalo o mimořádně povedený krok, po kterém má Porsche na trhu vyšší cenu než Volkswagen, který přitom značku do konce roku většinově ovládá.
První den obchodování se akcie nabízely za 82,50 eur za kus, během týdne cena narostla na 93 eur, což vygenerovalo celkovou tržní hodnotu 85 miliard eur. Porsche je tak nejhodnotnější značkou starého kontinentu, podle Brand Finance se zároveň jedná o nejhodnotnější luxusní značku na světě.
Porsche se zároveň na konci roku osamostatní, spolupráce s koncernem VW (tržní kapitalizaci 77,7 miliardy eur), bude od začátku příštího roku fungovat na základě dohody a průmyslové spolupráci, přičemž společným zájmem je „udržitelný a hodnotný rozvoj Porsche AG.“
Jak se nechal slyšet předseda výkonné rady Oliver Blume, do roku 2030 budou 80 % produkce tvořit elektromobily, stejnou filozofií se pak řídí konkurence - Rolls Royce, Bentley, Ferrari a Lamborghini. „Naším cílem je nová definice kombinace luxusu, udržitelnosti a společenské odpovědnosti,“ prohlásil boss Porsche AG.
Peněz na realizace bezpochyby ušlechtilých záměrů bude dostatek, provozní zisky za letošní rok se totiž mají pohybovat v rozmezí 17 – 18 %. Vzhledem k tomu, že automobilka vykázala v prvním pololetí zisk 17,92 miliardy eur, lze na konci roku počítat se ziskem 39 miliard eur. Kdo umí, umí!