Prodej nových aut v Česku vzrostl
Hledí zákazníci automobilek do budoucna s optimismem anebo chtěli nakoupit ještě auta před dalšími omezeními ze strany EU? To nelze z tabulek zveřejněných Svazem dovozců automobilů určit, každopádně ale v uplynulém roce došlo k nárůstu prodeje automobilů oproti roku 2022 a to v o více než 10 %.
Osobní automobily v celkovém prodeji stále drží s podílem 67,3% jasné prvenství. Oproti roku 2022, kdy tento podíl činil 64,71 % svůj náskok nad ostatními kategoriemi ještě zvýšily. Celkový počtem 221 422 značí, že se automobilový průmysl z poklesu prodeje v letech 2020–2022 oklepal, ale na čísla před covidem zdaleka nedosáhl (pozn. v roce 2019 bylo prodáno 249 915 nových osobních vozů, v roce 2018 261 437, v roce 2017 271 595).
V rámci prodeje nových osobních vozů si v uplynulém roce podržela první příčku Škodovka s 77 490 prodeji a podílem 35 % na trhu. Druhou příčku obsadil Hyundai (20 068, 9,06 %), pronásledovaný Volkswagenem (18 938, 8,55 %) a Toyotou (17 435, 7,87 %), jež zaznamenala enormní nárůst prodeje oproti roku 2022 ve výši 42,13 %. První pětici nejúspěšnějších značek uzavírá Kia (11 424, 5,16 %).
Nejvíce se za rok 2023 prodalo vozů Škoda Octavia (21 815, 9,85 %), následovány modely Škoda Fabia, Scala, Kamiq, Karoq, Kodiaq. Až na sedmém místě je jiná značka než Škoda, a to Hyundai i30. Nejžádanějším typem bylo SUV (99 734, 45,04 %) a benzínový motor (146 676 66,2 4%). Osobních vozů s naftovým motorem bylo loni prodáno 55 556 (25,09 %), elektromobilů pak 6 640 (3 %). Mezi hybridně-elektrickým pohonem pak jednoznačně dominoval hybrid typu BA (28 492, 69,83 %).