Martin Koloc opět na Rallye Dakar
Dvojnásobný mistr Evropy v závodech tahačů proslul mimo jiné tím, že ho doslova přitahují výzvy všeho. Proto se představí na Rallye Dakar 2015 v roli reportéra a odborného konzultanta.
Martin Koloc věří, že jeho pohled z nitra nabídne čtenářům pohled do kuchyně nejslavnější rallye očima člověka, který z pozice závodníka a šéfa vlastního týmu v kuchyni „vařil“ přes dvacet let. Na rozdíl od okruhových závodů ho nejslavnější dálkový závod planety láká pocitem permanentní nejistoty. „ Dakar mě fascinuje neustálými změnami, na které je potřeba reagovat, do hry vstupuje spousta faktorů, které člověk neovlivní. Většinu věcí nejde naplánovat dopředu, o to důležitější je okamžitá reakce na aktuální dění.“
Již loni se na Dakaru představil závodní speciál, který je výsledkem společného úsilí Tatry a Buggyry. A ve velké části veřejnosti je zažitá představa, že Buggyra rovná se Koloc, což vyvolává pochybnosti o jeho nestrannosti. „Je otázka, co je to nestrannost? Pochopitelně, že chci, aby Martin Kolomý s naším autem jednou Dakar vyhrál. Třeba už letos. Stejně tak budu fandit dalším Čechům. Nicméně stěží najdete v depu člověka, který by o mně řekl, že nejsem schopen ocenit dobrý výkon soupeře a uznat porážku.“ Na Dakaru se hodlá zaměřit na příběhy a emoce. „Loni sice závod Martin Kolomý nedokončil, ale nakonec toho dokázal podstatně více, než jezdci, kterým stačilo dojet. Všichni si ho pamatují jako člověka, který dojel do cíle jedné z etap po třech kolech. Každý má v životě jiné cíle. Ty moje jsou spojeny s výhrami, nebo alespoň s pocitem, že jsem pro výhru udělal všechno. Bouchání do hrudníku s tím, že jsem skončil patnáctý, mě nebere.
Proto má Martin Koloc jasno v tom, že nehodlá vystavovat žádnému z týmů bianco omluvenky. „Pokud se něco k soutěži, jako je Dakar, opravdu nehodí, jsou to jakási pseudodiplomatická, alibistická vysvětlení ve smyslu: Já nic, to poušť, písek, štěrk, kameny, divoká zvěř, nadmořská výška… K Dakaru patří podle mého názoru fér hra, uznání vlastní chyby, přiznání kvalit soupeře. Toho se hodlám držet.“
První ročník této extrémní rallye odstartoval 26. prosince 1978 z Paříže. Na startu bylo 170 závodníků a jelo se 10 tisíc kilometrů přes Alžír, Niger, Horní Voltu a Senegal. Politická situace a další faktory však způsobily, že se trasa včetně startu a cíle časem měnila. V roce 2008 byl závod kvůli hrozbě teroristických útoků dokonce zrušen. Následně byla soutěž od roku 2009 přesunuta do Jižní Ameriky, konkrétně do Argentiny a Chile. Na stupních vítězů této rallye se objevil i Čech. V kategorii kamiónů šestkrát vyhrál Karel Loprais s vozem Tatra.
Rallye Dakar 2015 startuje v neděli 4. ledna v Buenos Aires, kam by se měli závodníci vrátit v neděli 17. ledna poté, co zdolají trasu na uzemí Argentiny, Chile a Bolívie v celkové délce 9 000 kilometrů.
...vše o Rallye Dakar na www.dakar.com