Rallye Dakar: Hodně drahý špás
Nejslavnější a letos mimořádně dramatická extrémní dálková soutěž planety se blíží k závěru. Nebude proto od věci podívat se blíže, na kolik účast v soutěži vskutku jen pro otrlé a odvážné vůbec vyjde.
Pomineme-li rozdílnou hodnotu strojů jednotlivých účastníků, závodí se ve čtyřech kategoriích – automobily, kamióny, motocykly - nejedná se rozhodně o lacinou záležitost. Každý motocyklista zaplatí za sebe a motorku startovné v přepočtu 400 000 korun. Účast kamiónu a automobilu vyjde na 110 000, respektive 84 000 korun. V obou kategoriích se ovšem platí za účast jednotlivých jezdců 360 000 korun na hlavu, přičemž v kamiónu závodí tři jezdci (pilot, kopilot, navigátor), zatímco posádku automobilu tvoří pilot a navigátor. Kromě toho je Dakar mnohdy až v rozhodující míře o tzv. rychlé asistenci, neboli mechanicích. Každý člen asistenčního týmu stojí 243 000 korun. K těmto nákladům nutno přičíst cenu za transport po ose Le Havre – Buenos Aires, průměrná cena je 3 900 euro za kus.
Rallye Dakar je pak vzhledem ke své dramatičnosti pochopitelně vyhledávaným cílem novinářů a pořadatelé dokážou tuto skutečnost patřičně zpeněžit. Nejlevnější akreditace pro jednoho píšícího vychází na 3 200 euro, novináři působící mimo pořadateli uznávaná média platí dvojnásobek. K tomu musí zástupci sedmé velmoci disponovat homologovaným press car, které musí dopravit na místo již zmiňovaným trajektem. Povinné pojištění vozu vyjde novináře na 1000 euro.