Toyota – Shelby 2000 GT je nejdražším japonským autem
Pravda, ve srovnání s jinými stroji, například Ferrari 250 GTO stálo s poplatky přesně 48 405 000 dolarů, se jedná o pakatel, na druhou stranu je známo, že automobilky země vycházejícího slunce cílí na zákazníka preferujícího poměr cena/výkon. A na konci 60. let minulého století to platilo minimálně dvojnásob.
Přesto se vedení v tomto miléniu největší automobilky světa jak podle tržeb, tak počtu prodaných kusů odhodlalo před takřka šesti desetiletími, k nakonec velmi úspěšnému experimentu v podobě dvoumístného fastback kupé Toyota 2000 GT z roku 1967 za 2,53 milionu dolarů - to bylo na první pohled inspirováno vozem Lotus Elan. Sporťák byl představen na tokijském autosalonu 1965 a v pozitivním slova smyslu šokoval. Vzhledem k tomu, že 60 z celkového počtu 351 vozů bylo určeno na trh v USA, kterému v tomto segmentu kralovalo Porsche 911, oslovil výrobce Carolla Shelbyho se zadáním proměny silničního vozu v konkurenceschopný závodní speciál. Slavnému úpravci vozů se dostaly do rukou tři Toyoty a právě první z nich se stal díky nedávné aukci společnosti Gooding & Company nejdražším japonským vozem historie.
Na prvním místě sportovní kupé Toyota 2000 GT vystřídalo Toyotu Supra GR z roku 2020 za 2,1 milionu dolarů signovanou firemním bossem Akio Toyodou. Následují Lexus LC 500 Convertible (2 miliony USD), Mazda 769 B (1,75 milionu USD) a Acura NSX (1,2 milionu USD).