Ekologie v pojetí Volkswagenu
Předpisy v Evropě i zámoří stanovují výrobcům velmi přísné limity emisí, které je možné splnit jen s obrovskými investicemi. Ve Volkswagenu to vyřešili po svém. Do automobilů instalují zařízení, které rozpozná, že auto prochází měřícím cyklem a spalování optimalizuje tak, aby vypouštěné emise po dobu měření byly co nejnižší.
Americký federální Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinil automobilku Volkswagen, že se podvodným způsobem snažil obejít zákony, jejichž cílem je zlepšení kvality ovzduší. Problém se týká motorů TDI napříč celým koncernem. Vozidla s touto speciální úpravou vypouštějí během provozu do ovzduší až čtyřicetkrát víc škodlivých exhalací. U motorů TDI se jedná zejména o oxid dusíku.
Neekologické motory s podvodným softwarem, který se stará o optimalizaci emisí po dobu měření, byly instalovány do více než 11 miliónů vozů. Prokazatelně se to týká modelů Passat, Jetta, Golf, Brouk, ale i Audi A3 či českých Škodovek Octavia, Fabia a Superb.
Na popud zjištění Amerického federálního Úřadu pro ochranu životního prostředí se problémem začali intenzívně zabývat v mnoha dalších zemích. Společnosti hrozí pokuty v řádu miliard dolarů a obrovské náklady na úpravu motorů, což Volkswagenu již v USA bylo nařízeno.
Na základě tohoto skandálu byl zaznamenán obrovský propad hodnoty akcií Volkswagenu. Akcionáři během dne přišli o pětinu svých investic. Koncern od vypuknutí aféry ztratil na své hodnotě více než 26 miliard eur.
Odpovědnost za celou kauzu převzal generální ředitel Martin Winterkorn a na středečním zasedání výkonného výboru dozorčí rady koncernu oznámil svou rezignaci. Všechny se však opakovaně snažil ujistit, že o manipulacích s emisemi nevěděl.