Čtyřicet let od zrození švédské legendy

Rok 1974 byl pro Švédsko velmi významný. Na jaře vyhrála ABBA se svým hitem Waterloo pěveckou soutěž Eurovision, 18letý Björn Borg porazil tehdejší tenisovou elitu a Volvo představilo jeden ze svých nejdůležitějších modelů, Volvo 240.

Tento nový model měli zástupci médií možnost poprvé spatřit a sami si vyzkoušet 21. srpna. Novináři byli dopraveni charterovým letem z hlavního sídla Volva v Torslandě do malého městečka Borlänge, kde na ně již čekalo několik připravených automobilů Volvo 244 GL. Karoserie všech vozů do jednoho byla lakována v oranžovém odstínu, typickém pro svou dobu, který se odrážel také v interiéru.

Během výrobního období bylo Volvo 240 dostupné s celou řadou motorových variant. Uvedeno na trh bylo s nově vyvinutým motorem B21. Ve verzi s karburátorem disponovalo silou 97 koní, ve variantě se vstřikováním paliva dokonce 123 koní. Svou světovou premiéru zaznamenal ve spojení s tímto modelem v roce 1979 také šestiválcový vznětový motor vyvinutý ve spolupráci se značkou Volkswagen. Na vybraných trzích byl tento naftový motor k dispozici také v pětiválcové variantě. V modelovém roce 1981 bylo uvedeno Volvo 244 s turbo motorem, které se mohlo pochlubit silou 155 koní. Největší senzace nicméně přišla až o něco později v podobě kombi 245 s motorem přeplňovaným turbodmychadlem – jednalo se o první sériově vyráběné kombi s benzínovým turbomotorem.

Pokud jde o ekologické chování, dosáhlo Volvo celosvětového prvenství v roce 1976. V tomto roce dodala švédská automobilka do Kalifornie první vozy řady 200 vybavené třícestným katalyzátorem s lambda sondou. Lambda sonda umožnila v katalyzátoru rozpuštění 90 % škodlivých plynů, jako jsou uhlovodíky, oxid uhelnatý a oxidy dusíku. V roce 1977 získalo Volvo americké ocenění American National Environmental Industry Award. A v roce 1978 bylo Volvo 240 jmenováno výborem California Air Resources Board nejčistějším vozem v USA.

Modely Volvo 240/260 obdržely také spoustu ocenění za svou bezpečnost. Ve Spojeném království získalo Volvo mimo jiné cenu Don Safety Trophy za iniciativu v oblasti dopravní bezpečnosti a za řešení, která dalece překračují zákonné požadavky. Roku 1976 bylo Volvo 240 zvoleno americkým úřadem pro dopravní bezpečnost, Traffic Safety Administration (NHTSA), jako bezpečnostní standard. Podle statistik amerického institutu Highway Loss Data Institute bylo kombi Volvo 240 v USA na konci osmdesátých let po čtyři roky nejbezpečnějším vozem své třídy.

Volvo 240 se vyrábělo neuvěřitelných 19 let v celkovém objemu 2,8 milionu vozů. Poslední vůz opustil výrobní linku továrny Torslanda v Göteborgu 5. května 1993. Prezident a generální ředitel automobilky Volvo Pehr G. Gyllenhammar předal klíčky od posledního vyrobeného modelu 240 jeho novému majiteli při speciálním ceremoniálu. Sám Gyllenhammar používal hned několik na míru vyrobených modelů 240 jako firemní vozidla a při slavnostním předání klíčků prohlásil: „Měli jsme jedno z nejbezpečnějších aut na světě, jeden z nejhodnotnějších vozů, které byly k dostání, a také vůz, jenž se stal již nyní živoucí legendou a bude jí i v následujících letech.“

Volvo 240 se stalo oblíbeným sběratelským vozem, přičemž je mezi nadšenci nejvíce žádána verze s turbomotorem, ale zároveň rostou i částky, které jsou lidé ochotní zaplatit za běžnější varianty v dobrém stavu. Dostupnost náhradních dílů je pro tuto modelovou řadu pořád dobrá a mnoho součástek lze zakoupit přímo u Volva, kde se výroba nových komponent stále rozrůstá.

Facebook Twitter G+ E-mail

LG 8.9.2014

Další články