První luxusní plug-in SUV na světě

Volvo XC90 s motorem T8 je první Volvo navržené již od základu pro plug-in technologii. Nabízí veškerý výkon hodný luxusního SUV v kombinaci s množstvím emisí srovnatelným s mnohem menšími hybridními vozy.

Při navrhování modelu XC90 T8 automobilka Volvo Cars nedělala kompromisy na výkonu, potěšení z jízdy, efektivitě ani na velikosti zavazadlového prostoru. S pomocí nové modulární platformy (SPA) a úspěšného benzínového motoru Drive-E postavila prostorné sedmimístné SUV, které se může pochlubit výkonem 400 koní a točivým momentem 640 Nm při extrémně nízkých emisích CO2 (59 g/km) a vysoké hospodárnosti (2,5l/100 km).
 "XC90 T8 plug-in je elektrickým vozem, hybridním automobilem a vysoce výkonným autem v jednom provedení," shrnuje Peter Mertens, senior viceprezident oddělení pro výzkum a vývoj společnosti Volvo Cars Group.

Volvo XC90 nabízí jízdní režim pro každou situaci, díky nimž lze využívat široké rozpětí výkonových charakteristik doprovázených různou efektivitou. Prostřednictvím rolovacího tlačítka středové konzoly nebo dotykového displeje palubní desky si řidič může zvolit jeden z pěti jízdních režimů.

Hybrid je výchozí režim vhodný pro každodenní dojíždění. V tomto jízdním režimu vůz automaticky střídavě využívá výkon 2litrového čtyřválcového motoru Drive-E a elektromotoru za účelem dosažení celkově co nejhospodárnější jízdy.
Pro kratší jízdy se nabízí čistě elektrický pohon pod názvem Pure electric. Pokud je vysokonapěťový akumulátor plně dobitý, může v tomto režimu sloužit jako jediný zdroj energie napájející elektromotor nad zadní nápravou. Volvo XC90 T8 dokáže v čistě elektrickém režimu ujet až 40 km, což pokryje celkovou vzdálenost, kterou většina lidí potřebuje pro své každodenní dojíždění. Vzhledem k systému rekuperace brzdné energie se vůz v tomto režimu chová superefektivně v městské dopravě, kde je třeba často zastavovat. Pokud vůz potřebuje více síly, automaticky naskočí také spalovací motor Drive-E.
Chystáte-li se jet svižněji, je vhodné přepnout na režim Power. V tomto režimu mohou řidiči těžit z výhod kombinovaného pohonu spalovacího a elektrického motoru. Při startování využívá SUV výhodu prvotřídní citlivosti a okamžitého nástupu točivého momentu elektromotoru, zatímco spalovací motor přispěje ke hbitějšímu zrychlení. Tato kombinace motorů zajišťuje lepší točivý moment v nízkých otáčkách, který je srovnatelný s motory s velkým zdvihovým objemem jako je například V8.
Pro jízdu mimo zpevněné komunikace je určen režim AWD nabízející konstantní pohon všech kol. Předností možnosti ruční aktivace režimu AWD je, že má řidič pohon všech kol k dispozici přesně ve chvíli, kdy jej potřebuje.
Posledním z pěti režimů je Save. Akumulátor je nabitý, ale řidič ho může aktivací tohoto režimu "zmrazit" a jeho energii ušetřit na později, kdy bude potřebovat jet na čistě elektrický pohon. Pokud je na druhou stranu akumulátor téměř vybitý, může řidič využít spalovací motor k nabití akumulátoru na určitou úroveň, aby jej později bylo možné opět využít k čistě elektrické jízdě.

XC90 T8 pod kapotou ukrývá speciálně upravenou variantu čtyřválcového benzínového motoru Drive-E, vylepšenou spojením kompresoru a turbodmychadla. Společně dosahují výkonu 318 koní a max. točivého momentu 400 Nm.  Na zadní nápravě je posazen velký elektromotor disponující silou 82 koní (60 kW), pohánějící zadní kola při elektrické jízdě a v režimech, kdy je pohon spalovacím motorem podporován elektromotorem. Umístění v zadní části vozu je zásadní, protože díky němu bylo možné využít větší motor, který je praktičtější v pomalu plynoucí městské dopravě. Toto rozmístění motorů je efektivní také z hlediska pohonu všech kol, protože je každá náprava hnána svým vlastním zdrojem energie.

Vysokonapěťový akumulátor (270 - 400V) o výkonu 65 kW je umístěn ve středovém tunelu. Nikterak tedy neomezuje prostornost interiéru. Ve voze je dostatek místa pro tři řady sedadel i zavazadla. Toto umístění akumulátoru také přispívá ke snížení a vycentrování těžiště celého vozu. Na dobíjení akumulátoru se podílí i dvoustupňový brzdový systém. Z části využívá technologii brake-by-wire, díky níž může rekuperovat energii a vrátit ji zpět do vozu, kde se tato energie využije buď okamžitě, nebo k dobití akumulátoru. Tento systém je vybaven také unikátní stabilizační funkcí regulující množství energie pro bezpečné opětovné využití.

XC90 T8 tak zcela zapadá do plánů společnosti Volvo Cars, směřující k dosažení komfortnějšího jízdního zážitku, čistšího životního prostředí a vyššího bezpečí na silnicích.

Facebook Twitter G+ E-mail

LG 15.12.2014

Volvo XC90 SUV

Další články