Svět luxusní módy čeká revoluční změna
Zatímco v posledních desetiletích předváděli nejslavnější módní návrháři své kolekce s tím, že na molech předváděná produkce se k zákazníkům dostane po půl roce, od letošního podzimu bude všechno jinak. Do hry totiž vstoupila strategie see-now/buy-now.
Značky jako Burberry či Tom Ford vsadily na systém založený na prakticky okamžité dodávce konkrétního modelu z přehlídky do obchodu. Jak konstatoval výkonný a kreativní ředitel Burberry Christopher Bailey, je na čase skončit s dosavadní praxí, kdy módní přehlídka zákazníka navnadila, ten se ovšem musel ve stejné chvíli smířit s tím, že se konkrétní model objeví v obchodě za několik měsíců. Stejný názor sdílí i jeden z nejslavnějších módních návrhářů současnosti Tom Ford. Jak tvrdí, nemá cenu pokračovat v zastaralém konceptu, protože žijeme ve zrychlené době, kdy lidé mají problémy pamatovat si to, co bylo včera, natož před několika měsíci. Díky see-now/buy-now nebude moci zákazník vychladnout.
Ostatně, americký módní guru se nebránil novým marketingovým postupům ani v minulosti. Když v roce 2010 pořádal v New Yorku první přehlídku dámské módy, chtěl zakázat přístup zástupcům médií. Neztotožňoval se totiž s myšlenkou, že potenciální zákazník uvidí v novinách či magazínech jeho modely, nicméně koupi bude muset odložit na neurčito.
Rovněž se mění „přehlídková“ strategie luxusních značek. Podle všeho skončila doba, kdy byla na módní přehlídku zvána pouze vybraná média, celebrity a nákupčí. Dnešek je o show pro veřejnost, ve které dostávají vedle tradičních nosičů informací stále větší prostor sociální sítě.