Escape to Nature: Věčně na útěku
Režiséra dokumentárních filmů, kameramana, fotografa, instruktora potápění a námořního kapitána v jedné osobě, Libora Špačka a jeho partnerku, fotografku, novinářku a spisovatelku, Petrou Doležalovou a jejich projekt Escape to Nature jsme již představili. Jejich první „Útěk na Mauricius“ si získal pozornost a řadu ocenění a nebyl zdaleka jejich posledním útěkem.
Věčně na útěku
Vzhledem k mimořádně povedenému startu bylo zřejmé, že nebude vůbec od věci v útěcích do přírody pokračovat. Ostatně, utečencem Libor zůstává i po návratu do vlasti. „Film se musí zpracovat ve studiu, takže jsem myšlenkami mimo Česko další měsíce. A prakticky vzápětí po dokončení filmu, začneme dělat na další destinaci,“ vysvětluje. „Všechno je nutno dotáhnout do posledního detailu. Celkový rozpočet na film se totiž pohybuje 3,5 miliónů korun, je proto logické, že partneři a koproducenti chtějí dobrý a úspěšný výsledný produkt.“
Po Mauriciu přišly Útěky na Tahiti a jeho ostrovy (2011). Poté se „prchalo“ na Svatou Lucii (2013), v březnu letošního roku došlo na Vanuatu. Vzápětí se začalo pracovat na post produkci dokumentu „Útěk na Papua – Nová Guinea.“ V srpnu se letělo na obhlídku Malediv. Nutno říci, že na posledních filmech se podílí z pozice koproducenta Česká televize. „Nabídka přišla ze strany televize v době, kdy od nás kupovala práva na několik vyrobených epizod. Vzhledem k tomu, jsou naše filmy pravidelně oceňovány na mezinárodních filmových festivalech doma i v zahraničí a měly vysokou sledovanost, máme volné pole působení při natáčení i zpracování,“ objasňuje Libor vztah mezi dvoučlenným týmem a mediálním gigantem. „Jedná se o minoritní koprodukci. Zatímco vlastnictví autorských práv pro Česko a Slovensko má Česká televize, práva na světovou distribuci řešíme zvlášť."
Každému útěku předchází pečlivá práce spojená s výběrem destinace. Na začátku jsou publikace a systematický sběr informací. Poté následuje oslovení možných partnerů, v případě kladné odezvy přichází na řadu výběr lokality. Před odesláním carga o přibližné hmotnosti čtvrt tuny je nutno vyřídit veškeré nezbytné formality spojené s filmováním. I přes dlouholetou spolupráci s turistickými boardy a proslulosti, které se Libor se svou partnerkou těší, není nevítaná komplikace nikdy zcela vyloučena. „Před odletem na Papuu - Novou Guineu nám bylo několikrát řečeno, že filmařská víza dostaneme po příletu na letiště. Dva dny před odletem, tedy v době, kdy už jsme měli odevzdané cargo a koupené letenky, přišla nová informace. Za účelem pořízení víz si musíme udělat neplánovanou pauzu v Singapuru, “ říká Libor s tím, že problémy jsou od toho, aby se řešily.
Přestože zastává názor, že ideální destinace pro realizaci dokumentů nabízí oblast Tichého a Indického oceánu, připouští výjimku potvrzující pravidlo. Před rokem se do této kategorie zařadila Svatá Lucie, tedy jeden z ostrovů Karibiku. „Původně jsme uvažovali o ostrovu Dominika, nicméně partneři toužili po Svaté Lucii. Nakonec to dopadlo dobře, film uspěl na festivalech. Ale stále platí, že, i přes velmi výhodné nabídky z oblasti Karibiku, preferujeme Pacifik a Indický oceán,“ konstatuje muž mnoha profesí. „Už proto, že Svatá Lucie je sice krásný ostrov, na druhou stranu spousta resortů, luxusních jachet a drahých vil není pro náš typ dokumentů vhodná."