Kterak pandemie změnila obchodní zvyklosti bohatých
Javed Fiyaz je belgický podnikatel pákistánského původu, který vydělal obratnými investicemi pár miliard dolarů. Nemálo ze svého jmění dává na charitu, rád se pohybuje ve společnosti mocných, vlivných a bohatých, od kterých kupuje například hodinky. A jak se ukazuje, dobře dělá.
Podle magazínu Fortune má Javed sbírku zhruba padesáti hodinek, mezi kterými nechybí bývalé měřiče času brunejského sultána, či prince Charlese. Jeho hobby se mu vyplácí, například hodnota diamantových hodinek Richard Mille RM15, které si pořídil v roce 2015 za 417 818 dolarů, narostla o 100%. Další kousek z jeho sbírky - Patek Philippe Grand Complications Sky Moon navýšil svou hodnotu během dvou let o 2,4 milionu dolarů.
Podle zprávy agentury Knight Frank, během posledních deseti let vzrostla cena sběratelských hodinek o 89 %, přičemž tato skutečnost souvisí v nemalé míře s koronavirou pandemií. Možnost bohatých nakupovat byla totiž silně omezena, tito proto nepohrdli nákupem z druhé ruky.
Nejziskovější investicí do luxusu se ovšem v loňském roce staly luxusní kabelky, podle Knight Frank zaznamenal tento segment během roku narůst o 17 %. Do velké míry se o to zasloužil prodej kabelky Hermes Himalaya Niloticus Crocodile Retourne Kelly za 437 330 dolarů, což se rovná novému rekordu.
Ač se to může zdát k nevíře, zisky z nákupů luxusního použitého zboží překonaly rovněž byznys s akciemi. Nezpochybnitelným důkazem toho je neskutečných 560 000 dolarů, za které se prodaly basketbalové boty Michaela Jordana. Jak pravila v této souvislosti výkonná ředitelka internetového tržiště Tradesy, Tracy DiNunzion, koronavirová pandemie změnila návyky kupujících, kteří začali uvažovat nikoli jako zákazníci, ale jako investoři.