The Beatles pomohli vydělat Nike miliardy

V létě roku 1968 vydala nejslavnější kapela historie The Beatles singl se skladbami Hey Jude a Revolution. Zatímco prvně jmenovaná se stala megahitem, Revolution zněla na poměry brouků z Liverpoolu až nečekaně rockově.

Přestože je pod Revolution podepsána tradiční autorská dvojice John Lennon – Paul McCartney, vyšlo později najevo, že se jedná výhradně o výsledek tvůrčího úsilí Johna Lennona. Kytarista a zpěvák napsal revoluční song v době svého pobytu v Indii, kdy svět řešil eskalaci války ve Vietnamu a následky Čínské kulturní revoluce.

Zatímco nostalgicko – romantická Hey Jude oslovila celý svět, Revolution s jasným poselstvím zaujala především revoltující mládež, za což se jí dostalo patřičné kritiky ze strany establishmentu. A právě o to Lennonovi šlo, byť  určitě netušil, že právě této skladby se chopí marketéři globální firmy.

Přestože byl výrobce sportovních oděvů a obuvi Nike založen již v roce 1964, do větší akce se rozhodl vstoupit na počátku osmdesátých let. Majitelé tehdy oslovili dvojici reklamních mágů Dana Wiedena a Davida Kennedyho se zadáním razantní kampaně. Oba pánové kývli a přišli se skladbou Revolution. Poté, co majitelé Nike jejich výběr odsouhlasili, bylo nutno vstoupit v komplikovaná jednání s vdovou po Johnu Lennonovi, zastřeleném v prosinci 1980. Yoko Ono se sice využití skladby pro komerční účely zprvu příliš nezdálo, revoluční motiv však nakonec převážil.

Nakonec z toho byl v roce 1987 černobílý spot znázorňující v Nike Air sportující svět v čele s tenisovou ikonou Johnem McEnroem. Nike do reklamy investovala deset milionů dolarů a čekalo se na výsledek. Ten nakonec předčil i ta nejoptimističtější očekávání. A nelze vyloučit, že Revolution je možná nejvýnosnější skladbou všech dob. Na revolučním modelu Air totiž Nike vydělala do roku 1991 přes 300 milionů dolarů a získala 29% podíl na trhu se sportovní obuví.

Facebook Twitter G+ E-mail

LG 14.9.2018

Nike The Beatles Revolution John Lennon

Další články