-
Na revolučním modelu Air vydělala Nike za 3 roky přes 300 miliónů dolarů a získala 29% podíl na trhu se sportovní obuví
-
Nike Air prezentoval v roce 1987 tenisový bouřlivák John McEnroe
-
Nike Air jsou výrazně spojené s basketballovou legendou Michaelem Jordanem
-
John Lennon a Yoko Ono rozhodně jako sportovní pár nepůsobí, song Revolution však sportovní veřejnost oslovil
The Beatles pomohli vydělat Nike miliardy
V létě roku 1968 vydala nejslavnější kapela historie The Beatles singl se skladbami Hey Jude a Revolution. Zatímco prvně jmenovaná se stala megahitem, Revolution zněla na poměry brouků z Liverpoolu až nečekaně rockově.
Přestože je pod Revolution podepsána tradiční autorská dvojice John Lennon – Paul McCartney, vyšlo později najevo, že se jedná výhradně o výsledek tvůrčího úsilí Johna Lennona. Kytarista a zpěvák napsal revoluční song v době svého pobytu v Indii, kdy svět řešil eskalaci války ve Vietnamu a následky Čínské kulturní revoluce.
Zatímco nostalgicko – romantická Hey Jude oslovila celý svět, Revolution s jasným poselstvím zaujala především revoltující mládež, za což se jí dostalo patřičné kritiky ze strany establishmentu. A právě o to Lennonovi šlo, byť určitě netušil, že právě této skladby se chopí marketéři globální firmy.
Přestože byl výrobce sportovních oděvů a obuvi Nike založen již v roce 1964, do větší akce se rozhodl vstoupit na počátku osmdesátých let. Majitelé tehdy oslovili dvojici reklamních mágů Dana Wiedena a Davida Kennedyho se zadáním razantní kampaně. Oba pánové kývli a přišli se skladbou Revolution. Poté, co majitelé Nike jejich výběr odsouhlasili, bylo nutno vstoupit v komplikovaná jednání s vdovou po Johnu Lennonovi, zastřeleném v prosinci 1980. Yoko Ono se sice využití skladby pro komerční účely zprvu příliš nezdálo, revoluční motiv však nakonec převážil.
Nakonec z toho byl v roce 1987 černobílý spot znázorňující v Nike Air sportující svět v čele s tenisovou ikonou Johnem McEnroem. Nike do reklamy investovala deset milionů dolarů a čekalo se na výsledek. Ten nakonec předčil i ta nejoptimističtější očekávání. A nelze vyloučit, že Revolution je možná nejvýnosnější skladbou všech dob. Na revolučním modelu Air totiž Nike vydělala do roku 1991 přes 300 milionů dolarů a získala 29% podíl na trhu se sportovní obuví.