Byznys očima Warrena Buffetta
„Vedení firem nesmí nikdy ztratit svou reputaci a musí vést podnik tak, jako by to byl jeho rodinný podnik, který bude vlastnit následujících padesát let,“ tvrdí nejslavnější z investorů Warren Buffett. Jak ukazují jeho výsledky, jedná se o strategii z kategorie mnohdy až astronomicky výnosných.
Společnost Berkshire Hathaway, která Skrblíkovi z Oklahomy, jak bývá Buffett nazýván, vydělala přes 70 miliard dolarů a učinila z něj tak jednoho z dlouhodobě nejbohatších lidí planety, je silně decentralizovaná. Skládá se z 80 společností, které si jedou, lidově řečeno na své triko, jedinou povinností vůči centrále jsou finanční výkazy a hotovost, kterou firmy na jedné straně produkují, na druhé potřebují za účelem dalšího rozvoje. Jinak se Warren Buffett obejde bez rozpočtů, centralizovaných nákupů a marketingových kampaní, finančních plánů či správy IT.
Jak přiznávají autoři zprávy David Larcker a Brian Tayan, způsob řízení Berkshire Hathaway, společnosti větší, než General Electric, IBM či General Motors, je v přímém rozporu s veškerými pravidly o tom, jak se má řídit společnost. Základ Buffettova šéfování vychází z víry ve své top manažery, se kterými komunikuje maximálně jednou měsíčně.
Kromě toho nejslavnější investor historie požaduje po svých manažerech výhledy na delší investiční období. Zatímco v konkurenčních společnostech jsou obvyklé roční investiční plány, Buffetta zajímají plány na pět let. Ostatně, dlouhodobý výhled je vedle poctivosti a integrity součástí etického kodexu, jehož důsledné naplňování v praxi vystřelilo Berkshire Hathaway k výšinám.